Zabiegi fizykalne

ELEKTROTERAPIA

Elektroterapia to inaczej leczenie prądem. Jest to zabieg, podczas którego na poszczególne miejsca na ciele pacjenta nakłada się elektrody, przez które przepuszczany jest prąd o odpowiedniej częstotliwości (stały lub zmienny), o różnej częstotliwości. Elektroterapia jest odmianą fizykoterapii i stosowana jest w leczeniu objawowym schorzeń między innymi układu ruchu. Prąd ma działanie przeciwbólowe i zmniejsza napięcie mięśniowe, poprawia ukrwienie, przyspiesza procesy regeneracji tkanek oraz sprawia, że obrzęki lepiej się wchłaniają.

Elektroterapię lekarz dobiera indywidualnie do każdego pacjenta, a do ogólnych wskazań należą:

• stany przewlekłego lub ostrego bólu kręgosłupa;
  • różnego rodzaju dyskopatie;
  • nerwobóle;
  • choroba zwyrodnieniowa stawów;
  • choroby reumatyczne;
  • dystrofie mięśniowe;
  • stany po urazach narządów ruchu, na przykład po złamaniach, stłuczeniach i skręceniach;
  • zapalenie tkanek miękkich;
  • rwa kulszowa;
  • bóle głowy, w tym bóle migrenowe;
  • bóle w przebiegu osteoporozy.

Niestety, nie w każdym przypadku można zastosować elektroterapię. Przeciwwskazaniami do tego rodzaju terapii są: posiadanie rozrusznika serca, endoprotezy, implanty, przebyte lub czynne nowotwory, zakrzepowe zapalenie żył, zatory, miażdżyca, zaburzenia rytmu serca, zaburzenia czucia, ciąża (jeśli zabieg elektroterapii ma być wykonywany w okolicy brzucha lub dolnego odcinka kręgosłupa), stany zapalne i infekcje przebiegające z wysoką gorączką, ostre stany zapalne skóry lub tkanek miękkich, szczególnie jeśli występują one w miejscach, gdzie byłyby nakładane elektrody.

Ważne jest odpowiednie przygotowanie do zabiegu. Należy nie tylko zdjąć te części odzieży, które zasłaniają obszar zabiegu, ale także pozbyć się wszystkich metalowych ozdób, pasków i innych akcesoriów, które mogłyby zaburzyć pracę elektrod. Zabieg przeprowadza się w wygodnej pozycji, aby doszło do całkowitego zwolnienia napięcia mięśniowego.

JONOFOREZA

Jonoforeza jest to przezskórne, miejscowe podawanie leku, którego wchłanianie przyspiesza się za pomocą prądu stałego. Chore miejsce smarowane jest roztworem zawierającym odpowiedni lek, następnie po obu stronach umieszczane są elektrody, przez które przepływa prąd stały. Pacjent może odczuwać delikatne mrowienie lub tzw. „igiełki” na skórze, co oznacza, że prąd przepływa między elektrodami, a lek jest wchłaniany przez skórę. Miejsca przyłożenia elektrod po zabiegu mogą być lekko zaczerwienione.

• zespoły bólowe stawów
  • przykurcze
  • zbliznowacenia
  • utrudniony zrost kostny
    stany zapalne

Najlepsze efekty uzyskuje się przy zastosowaniu serii 10 zabiegów.
W naszej ofercie posiadamy pakiet 10 + 1: przy płatności z góry za 10 zabiegów 11 zabieg otrzymują Państwo gratis.

Prądy diadynamiczne

Prądy diadynamiczne inaczej nazywane są prądami Bernarda – to modulowane prądy małej częstotliwości, powstałe poprzez nałożenie prądu sinusoidalnego na prąd stały. Prądy diadynamiczne długotrwale podwyższają próg odczuwania bólu, powodują wzrost siły i masy mięśniowej.

Działanie:

• przeciwbólowe
  • przekrwienne
  • poprawiające trofikę tkanek
  • zwiększenie lub zmniejszenie napięcia mięśniowego

• zaburzenia troficzne
  • zespoły bólowe
  • zanik mięśni z nieczynności
  • zaburzenia krążenia

Jeden zabieg trwa 12 minut.

Galwanizacja

Galwanizacja jest zabiegiem polegającym na przepływie prądu stałego w ciele pacjenta pomiędzy dwoma elektrodami. Zabiegi galwaniczne można stosować także u dzieci i niemowląt ponieważ są nieinwazyjne.

Działanie:

• zmniejsza lub zwiększa pobudliwość nerwów i mięśni
  • przeciwbólowe
  • kojące i uspokajające
  • pobudzające, drażniące i silnie przekrwienie

• nerwobóle
  • zespoły bólowe choroby zwyrodnieniowej stawów
  • porażenie wiotkie
  • utrudniony zrost kostny

Prądy Träberta

Prądy Träberta to zabieg elektroterapii, w którym wykorzystuje się przerywany prąd galwaniczny o prostokątnym kształcie impulsu i stałych parametrach. Z uwagi na silnie bodźcowe działanie, ten masaż prądem znany jest również pod nazwą masaż bodźcowy (w wyniku działania prądów dochodzi do drżenia i wibracji mięśni, co zmniejsza ich napięcie). Prądy Träberta wywierają duży wpływ na układ nerwowy, dzięki czemu poprawiają ukrwienie i odżywienie tkanek.

Elektroterapia z wykorzystaniem prądów Träberta przynosi najlepsze rezultaty w przypadku schorzeń takich jak:

• zmiany zwyrodnieniowe

Prądy TENS

TENS to przezskórna elektryczna stymulacja nerwów, która hamuje przewodnictwo bodźców bólowych na poziomie rdzenia kręgowego. Zastosowanie prądów TENS pobudza zakończenia nerwów czuciowych impulsami prądu, przepływającymi przez skórę i hamuje przewodzenie pobudzeń bólowych zależnych od stanów patologicznych oraz stymuluje wydzielanie naturalnie występujących w organizmie substancji przeciwbólowych – opioidów endogennych.

• ostre stany bólowe
  • przewlekłe stany bólowe

Najlepsze efekty uzyskuje się przy zastosowaniu serii 10 zabiegów.

Prądy interferencyjne (Prądy Nemecka)

Określenie „prądy interferencyjne” odnosi się do wzajemnego nakładania się fal prądów o średniej częstotliwości, płynących w krzyżujących się ze sobą obwodach elektrycznych, co wzmacnia efekt przeciwbólowy oraz przyśpieszający procesy gojenia się i naprawy tkanek. Stymulacja może wywoływać wystąpienie pojedynczych lub tężcowych skurczów mięśni w celu ich rozluźnienia, co zapobiega spadkowi siły mięśniowej i zanikowi mięśnia (w wyniku jego nieużywania) np. z powodu unieruchomienia opatrunkiem gipsowym.

• zespoły bólowe

Najlepsze efekty uzyskuje się przy zastosowaniu serii 10 zabiegów.

Prądy Kotza (rosyjska stymulacja)

Prądy Kotza to prądy średniej częstotliwości, które przeznaczone są do stymulacji mięśni wymagających aktywizacji lub zwiększenia siły, masy i wydolności. Elektrostymulacja prądem Kotza powoduje precyzyjne skurcze głębiej położonych włókien mięśniowych, co pobudza mięsień i zapewnia mu odpowiednie napięcie, będące ratunkiem w przypadku uszkodzeń nerwowych lub długotrwałego unieruchomienia.

Elektrostymulacja dwubiegunowa

Elektrostymulacja dwubiegunowa to stymulacja nerwów lub gimnastyka mięśni, polegająca na zastosowaniu dwóch równej wielkości elektrod w pobliżu przyczepów mięśnia, stosowana kiedy uszkodzone włókna nerwu straciły zdolność przewodzenia impulsów.

Wskazania:
zapobieganie zanikom mięśniowym spowodowanych odnerwieniem lub osłabieniem w przebiegu chorób

TR – THERAPY

Przenosi fale o częstotliwości radiowej przez tkanki, powodując ich selektywne przegrzanie. Prowadzi to do przyspieszonej regeneracji tkanek miękkich i rozluźnienia mięśni, zwiększenia ukrwienia, redukcji obrzęków, a przede wszystkim natychmiastowej ulgi w bólu.

• Ból odcinka szyjnego kręgosłupa,
  • Zespół bolesnego barku
  • Zespół ciasnoty podbarkowej
  • Ból odcinka lędźwiowo – krzyżowego kręgosłupa
  • Regeneracja mięśnia trójgłowego łydki
  • Rozluźnienie mięśnia czworogłowego uda
  • Ból kości stępu (metatarsalgia)

Jeden zabieg trwa 10 minut.
Najlepsze efekty uzyskuje się przy zastosowaniu serii 5 zabiegów.
W naszej ofercie posiadamy pakiet 5 + 1: przy płatności z góry za 5 zabiegów 6 zabieg otrzymują Państwo gratis.