TERAPIA MANUALNA

Terapia manualna

Dział fizjoterapii wykorzystujący różne rodzaje chwytów i pozycji ułożeniowych pacjenta aby wpłynąć na poszczególne części aparatu ruchowego: stawy, mięśnie, więzadła, nerwy obwodowe. Kluczowym elementem, który powinien poprzedzać samą terapię jest rzetelny wywiad i wnikliwa diagnostyka. To dzięki niej możliwe jest jest odnalezienie problematycznego obszaru w ciele pacjenta (który nie zawsze znajduje się w miejscu występowania bólu) i w wprowadzenie odpowiedniego leczenia. Do podstawowych technik pracy z pacjentem należą tu mobilizacje, manipulacje i trakcje. Skuteczność tych zabiegów nie opiera się na sile lecz na sposobie ich wykonania. Spośród wielu metod rehabilitacji terapia manualna wyróżnia się bezbolesnym procesem leczenia, pozwala w szybkim czasie osiągnąć zadowalające i długotrwałe efekty. Ćwiczenia często wykorzystywane są przy aktywnym udziale pacjenta, który po uprzednim instruktażu może z powodzeniem wykonywać je samodzielnie w domu. Terapia manualna jest szczególnie polecana pacjentom skarżącym się na dolegliwości kręgosłupa we wszystkich odcinkach jak rwa kulszowa, bóle karku czy migrenowe bóle głowy. Korzyści z zabiegów mogą odnieść także pacjenci cierpiący z powodu bólów barku, doświadczający uczucia drętwienia kończyn zarówno na skutek odniesionych urazów sportowych, komunikacyjnych czy też po przeciążeniu kręgosłupa przez dźwignięcie zbyt dużego ciężaru lub po długotrwałej pracy siedzącej. Ponadto opisuje się korzyści prowadzenia terapii manualnej w przypadku schorzeń pozornie niezwiązanych z kręgosłupem- bezsenności, zawrotów głowy czy szumów usznych.

Metoda Mulligana (do 60 minut)

Nowoczesna metoda przywracająca ruchomość stawów i lecząca bóle. Polega na łączeniu mobilizacji wykonywanych przez fizjoterapeutę z ruchem biernym i czynnym wykonywanym przez pacjenta. Metoda jest całkowicie bezbolesna. Każde spotkanie poprzedza dokładna diagnostyka, a terapia dostosowana jest indywidualnie do stanu pacjenta.

ZALECENIA
  • Ograniczenie ruchomości stawu,